Tijd om hout te gaan bewerken

Zo. De zolder is weer toonbaar, de dagen kort en buiten is het koud. Geen tijd om buiten ergens in de kou aan de slag te gaan, daarom maar eens kijken naar het houtwerk van de Barkas. Om te beginnen zoek ik daarvoor het juiste hout. Nu weet ik dat jet eiken (b.v.) niet kan gebruiken voor de cabine, omdat er in eikenhout looizuur zit, wat het metaal aantast. Maar welk hout werd origineel gebruikt? Dat is nog niet zo heel simpel te achterhalen. Maar het internet biedt een aantal aanknopingspunten. Zo wordt hie rgesproken over essenhout:

Na dann leb mal Eiche auf Metall, auch verzinktes und laß es feucht werden!
Das wird schwarz und das Metall ochsidiert mit der Zeit weg!
Oder was glaubt ihr warum auch im Osten z.B. beim Framo die Holzrahmen in der Fahrgastzelle aus Esche sind? 1. Stabil, 2. verträgt es sich mit dem Metall.

Maar dat is slecchts een quote, want hier wordt ook beuken genoemd:

Im Automobilwerk Eisenach gab es übrigens sogar eine Holztrockenkammer, damit die Hölzer möglichst schnell verwendet werden konnten. Meist wurde Buche oder Esche eingesetzt; also Harthölzer.

Zo zijn er verschillende mogelijkheden en zekerheid heb ik nog niet, maar ik zet m’n geld voorlopig op essenhout. Nu een leverancier zoeken.

Leave a comment