Revisie motorblok

Eindelijk weer eens wat tijd gehad om te werken aan het motorblok van de Barkas. Daarom ook maar een blogje over het blok en de nummers. Ook meteen een paar plaatjes van de voortgang.

Zoals bekend, hoort er in een Barkas V901/2 een 900cc motorblok. Maar toen ik die van mij kocht, zat er een 1000cc blok in van latere datum (wel Wartburg). Daarom heb ik een tijd geleden een 900cc-blok gekocht, die ik nu stapje voor stapje aan het reviseren ben. Dat is begonnen met het aanschaffen van onderdelen: een nieuwe Kurbelwelle en zuigers met veren zijn daarbij niet alleen de belangrijkste onderdelen, het zijn ook de moeilijkste onderdelen om te vinden. Ik schreef eerder al over het schoonmaken -en vooral ontroesten- van het blok. Dat is vrij redelijk gelukt, maar we zijn er duidelijk nog niet, want bij het fotograferen van het blok kwam ik er achter dat er nog steeds veel (los) roest in de koelkanalen zit.

Maar voor ik verder ga over het schoonmaken en spuiten van het blok, eerst wat over het type wat eigenlijk in de Barkas hoort, welk type ik nu heb en wat algemene info over nummers. De informatie heb ik uit het Farzeuglexikon Framo/Barkas van Jurgen Lisse, het onderdelenboek, een restauuratieboekje van Framo Jens en de website . Met name op die site is heel veel informatie te vinden over de Wartburg-motoren die ook gebruikt zijn in de V901/2’s.

De nummering van de motoren in die tijd is wat onoverzichtelijk, maar in mijn Barkas – van 1961 – hoort een AWE 310/5 te liggen. Die hebben een ingegoten nummer: 310 501 501 0. Dat is het onderdeelnummer zoals die ook in het onderdelenboek te vinden is. Maar de 900cc blokken zijn wat zeldzaam aan het worden en een exacte motor van dit type is zeer moeilijk te vinden. Daarom ben ik ook tevreden met het blok wat ik heb gekocht. Dat is een blok uit 1964 en komt uit een serie die alleen gebruikt is als vervangingsmotor. In elk geval in de Wartburg, maar mogelijkerwijs ook in de V901/2’s. Ze verschillen in elk geval in bijna niets van de AWE 310/5. Ze hebben het ingegoten nummer 309 101 113 11, zijn ook 900cc, ook zonder waterpomp.

In 1961 horen de AWE 310/5-motoren bronzen lagers te hebben in de drijfstangen. Daar horen dan 18mm zuigerpennen bij. De Kurbelwelle die ik gekocht heb, heeft ook die koperen bussen. Ik weet alleen niet zeker of het Ersatzblock wat ik heb dat ook hoort te hebben: vanaf 11 april 1964 werden de AWE 310/5-motoren uitgerust met naaldlagers.

De zuigers die ik te pakken heb gekregen zijn de 4e overmaat: 71,44mm. Dat betekent dat ik een stap oversla, omdat de cilinders geen grote schade hebben en de zuigers die er uitkwamen 70,44mm waren. Maar aangezien ik gemiddeld niet meer dan 1000 tot 2000km per jaar ga rijden met de wagen en het blok zo’n 100.000 km mee moet kunnen, heb ik ten minste een halve eeuw rijplezier.

Maar niet alleen aan de overmaatzuigers is te zien dat mijn 900cc-blok een eerdere revisie heeft ondergaan. Het ingeslagen motornummer is 16 3464. De laatste twee getallen is het jaartal, de andere vier voor zover ik weet het motornummer. Maar tussen de 16 en 34 staat een ster met een R. Dit staat voor de KFZ-Zulassungsstelle in het Bezirk Dresden. Kortom: waarschijnlijk heeft het voertuig met dit motorblok ergens in of om Dresden rondgereden.

De Abgaskrummer is een originele voor een V901/2, want deze heeft het nummer 13392 ingegoten. Dit nummer komt overeen met die in het onderdelenboek. Wartburgs hebben op het oog identieke

Een laatste belangrijke onderdeel van de motor is de cilinderkop. Voor mijn revisieblok heb ik een met als nummer 311 002 001 21. Volgens de onderdelenlijst hoort er een 311 002 001 11 op een AWE 310/5. Het verschil is minimaal: de 11 is voorbereid om de temperatuursensor in de kop te kunnen schroeven, alleen mist daar het gat om deze er ook werkelijk in te kunnen schroeven. De 21 heeft dit gat er wel zitten. Beide koppen zijn met 8 bouten, voor M18-bougies en voor thermosyfon.
Maar het Fahrzeuglexikon geeft aan dat vanaf september ’59 alle AWE 310/5’s over zijn gegaan naar een kop met gat. Dat kan dus eigenlijk niet anders dan naar de 311 002 001 21. En dan heb ik dus exact de juiste kop.

Leave a comment