Oliedruk

Al sinds ik het blok in de Amazon aan de praat heb, gaf het oliedruklampje aan dat ik te weinig oliedruk

. Terwijl ik niets raars hoorde of kon zien aan het blok. En ook Tom (van Tom’s Classics hier in Enschede) gaf aan dat alle signalen zijn dat de druk prima is: keurige bolletjes olie op de tuimelaars, geen rare geluiden of wat ook. En hoewel het natuurlijk mogelijk is, gaven de compressiewaarden geen enkele reden om te denken dat er iets mis zou zijn met het blok. En het vervangen van de zender maakte ook geen verschil. Dus was het vermoeden dat de pomp niet al te best was, maar niet zo slecht dat er veel te weinig druk was. Daarom heb ik er dus al eens een oliepomp gekocht ter revisie, maar ik ben er nooit aan toegekomen om er ook werkelijk iets mee te doen.

Ook had ik de indruk dat de druk wat was teruggelopen in de loop van de tijd, omdat ik in het begin bij hoge snelheden (en opmerkelijk genoeg ook bij hoge temperaturen) het lampje zwakker zag worden. Dat gebeurde inmiddels nooit meer.

Toen ik vorige week eindelijk eens de Amazon liet taxeren (had ik nog nooit gedaan), bedacht ik me dat ik gewoon eens een el-cheapo oliedrukmeter moest kopen om na te meten wat de druk was. Dat heb ik gedaan. Bij het uitdraaien van de zender schrok ik behoorlijk: de vloeistof was VEEL te vloeibaar voor olie! Maar hoe kon dat nou? Ik had helemaal geen klachten… en de vloeistof was ook veel te schoon voor koelvloeistof wat in motorolie zou zitten… Dus maar eens in de handleiding kijken. Wat bleek? Al sinds ik de auto heb, zit de zender in het verkeerde gat. Ik heb, toen ik een nieuwe zender heb gekocht, nooit bedacht dat de oude in het verkeerde gat in het blok zou kunnen zitten. De nieuwe zat dus ook

Leave a comment