Carburateur schoon en met nieuwe pakkingen

Toen ik vorig jaar de Trabant van Enschede naar Baflo heb gereden en stil bleef staan in de buurt van Coevorden, heb ik de carburateur daar een week later provisorisch afgedicht. En al liep alles perfect na die tijd, ik wilde toch eens nieuwe ringetjes en pakkingen monteren. Daarom enkele weken geleden een setjes pakkingen en ringen gekocht bij Danzer Autoteile. Want daar waren ook Schrauben voor de Schwungscheibe voor de Barkas V901/2 te krijgen. Die zijn op zich wel op meer plekken beschikbaar, maar niet 5 voor 10 euro met een Sicherungsblech. En die boutjes zijn speciaal omdat ze conisch zijn en ik geen idee had welke spoed of andere kenmerken ze precies hadden. Daarom wilde ik graag originele DDR-bouten en bij Danzer is relatief veel nog origineel DDR-fabrikaat, ook deze boutjes.

Maar goed. De carburateur. Het idee was om ook de sproeiers te vervangen. Daar zijn setjes voor te krijgen uit Polen of Hongarije. Zeker bij dat laatst land in combinatie met DDR-auto-onderdelen krijgen Schrauber de rillingen van over hun rug, maar andere ‘complete’ setjes zijn niet te krijgen en losse onderdelen voor de BVF HB Vergasers (Een HB 3-1 in mijn geval) zijn moeilijk te vinden. Ik schreef daar al over voor de carburateur van mijn Barkas, maar nu dan maar de proef op de som genomen…

De conclusie? Rommel. Ik heb werkelijk geen onderdeel overgenomen uit dat setje bij de mini-revisie van mijn carburateur. Om te beginnen is de set niet in de buurt van compleet. Alle moeilijke onderdelen zitten er niet in. Nu kun je dat nog opmaken uit de foto’s van de set. Ook zit er tussen de HB 2 en HB 3 Vergasers een verschil in de CO-schroeven, dus dat die wellicht niet zou passen, had ik ook al rekening mee gehouden. Maar dat vervolgens niet 1 van de 3 sproeiers de juiste afmeting heeft, is wel heel erg droevig. En nu kan het goed zo zijn dat die sproeiers fantastisch zijn en de afwijking maar gering is, ik heb er geen vertrouwen in. Waarom een setje vervangende sproeiers op de markt brengen die overal afwijken van de voorgeschreven maatvoering? Het enige onderdeel wat ik wellicht nog kan gebruiken is het vlotterventiel. Die zou ook voor de Barkas brijkbaar moeten zijn.

Maar goed: om een lang verhaal kort te maken: koop geen sproeiersets voor 10-15 euro voor een Barkas, Wartburg of Trabant uit Polen of Hongarije. Dikke rommel en je hebt er niks aan. Ik heb wel de ringen en pakkingen gebruikt, daarmee hoop ik de aankomende jaren weer verder te kunnen tuffen met m’n Trabantje.

Leave a comment