BVF H362-12 Vergaser

Het lijkt zo simpel: bestel een setje nieuwe pakkingen, poets je ouder carburateur en rijden maar met je Barkas V910/2. Tot je beseft dat er toch wel veel verschillende modellen van de carburateur zijn, een ‘setje sproeiers’ voor de H362-X niet bestaat en in mijn Barkas een 1000cc-blok met brandstofpomp zat.

Kortom: uitzoeken wat er nu precies nodig is. Dat heb ik gedaan o.b.v. het Restaurierungshandbuch van Jens Scheunert, de al eerder genoemde site http://wiki.w11.de en verder kleinere bronnen via zoekmachines.

Alle feiten op een rijtje die relevant zijn voor een Barkas V901/2 uit 1961 met een 900cc blok met thermosyfon:

  • Vanaf medio 1957 zijn de V901/2’s uitgerust met een H362-12. Dat is de opvolger van de H362-7 en worden tegelijk ge├»ntroduceerd met de AWE310/5-motoren.
  • De H362 (onduidelijk welke types) wordt op zowel de 1000cc-blokken in de V901/2 gebruikt als op de 900cc. Er zijn dan een paar verschillen:
  • De Trichter (venturi) is een 24 bij 900cc en 28 bij 1000cc.
  • De Hauptduse is 100-110 bij 900cc en 115-125 bij 1000cc. De 100 wordt aangegeven in het onderdelenboek, Scheunert heeft het over 100-110. Wellicht voor de blokken met overmaats zuigers?

Ook moet er rekening gehouden worden met het wel of niet hebben van een brandstofpomp. De blokken met een pomp hebben een Schwimmernadelventil met een sproeier maat 18 (1,8mm), terwijl die met Fallbenzin een sproeier maat 25 (2,5mm) nodig hebben. Gebruik je een 18 in een auto met Fallbenzin, dan krijgt de carburateur te weinig benzine bij lang hard rijden of een helling oprijden.

Nu is op internet ontzettend weinig te vinden over Reparatursatze voor de H362-X. Er zijn wel verschillende aanbieders (zeker Framo Jens) van pakkingen, maar de Dusen zijn niet als set te vinden. Nu weet ik niet of die sets op een rood, groen, geel of grijs kartonnetje (die volgens mij altijd uit Polen komen) een beetje redelijke kwaliteit zijn, ik weet alleen wel dat er nogal wat rommel te koop is, waarvan de afmetingen net niet zijn wat het moet zijn. Daarom moet ik op zoek naar losse sproeiers. Na wat zoeken blijkt dat alle BVF-carburateurs dezelfde soort sproeiers gebruiken: van Simson tot Trabant tot Wartburg. Uiteraard moet de maat kloppen, maar de draad b.v. is bij een gegeven maat overal hetzelfde. Dat geldt ook voor het vlotterventiel. Omdat ook de Trabant met HB-Vergasers maat 25 gebruikt in het vlotterventiel, zijn die nog goed te krijgen. Gek genoeg zie je die maat zelden tot nooit bij de Wartburg-afdeling in webshops, maar dat zal komen doordat veruit de meeste Wartburgs met brandstofpomp rondrijden.

Kortom, voor de H362-12 hebben we dus nodig:

  • Schwimmernadelventil met Duse 25
  • Hauptduse 100 (eventueel 105 of 110, ik ga voor mijn overmaats blok voor 105)
  • Trichter 24
  • Alle H362-Vergasers moeten een vlotterhoogte hebben van 16 +/- 1 mm.

Maar dan blijven er nog een paar dingen over

  • De Ausgleisduse. Die moet waarschijnlijk 240 zijn, al is dat niet helemaal zeker.
  • Leerlaufduse moet zeer waarschijnlijk een 50’er zijn (dat lijkt voor alle H362-modellen hetzelfde te zijn).
  • De Startduse (DS) is voor alle modellen 120, dat zal voor de 12 dus ook wel het geval zijn
  • De Startluftduse (DSL) is voor alle modellen die ik kan vinden 450, voor de 12 waarschijnlijk ook.

Nu op zoek naar leveranciers…

2 Comments Add Yours